Pedagog szkolny
Pedagog szkolny to ktoś, kto wysłucha, zrozumie, doradzi, podpowie, nie krzyczy, nie ocenia, nie krytykuje, nie wyśmiewa, udzieli pomocy i wsparcia.
Uczniowie mogą zgłaszać się do pedagoga, gdy:
- mają problemy z rówieśnikami,
- mają problemy rodzinne,
- nie potrafią porozumieć się z nauczycielem,
- czują się samotni,
- myślą, że nikt ich nie rozumie,
- nie potrafią się uczyć,
- chcieliby pomagać innym, ale nie wiedza jak,
- mają ciekawe pomysły, które chcieliby wykorzystać,
- chcą podzielić się sukcesami i radościami.
Mogą przyjść z każdą sprawą, z którą sami nie potrafią sobie poradzić.
****
Rodzice mogą zwrócić się do pedagoga, gdy:
- niepokoi ich zachowanie dziecka,
- chcą porozmawiać o dziecku,
- chcą poprawić relacje z dzieckiem,
- potrzebują wsparcia w procesie wychowania,
- zauważą u dziecka problemy w uczeniu się,
- znajdują się w trudnej sytuacji materialnej,
- mają pytania i nie wiedzą do kogo zwrócić się o pomoc.
****
Pani Anna Jurkowska i Danuta Karwowska przyjmują codziennie w sali nr 103 I piętro (obok pokoju nauczycielskiego)
mgr Danuta Karwowska
Pedagog szkolny
Poniedziałek |
Wtorek |
Środa |
Czwartek |
Piątek |
8.45 – 12.50 |
9.50 – 12.50 |
8.00 – 12.50 |
8.45 – 12.00 |
8.00 – 11.00 |
mgr Anna Jurkowska
Poniedziałek |
Wtorek |
Środa |
Czwartek |
Piątek |
8.00 – 8.50 |
8.45 – 10.55 |
11.25 – 15.25 |
————– |
10.30 – 14.30 |
Głównym partnerem w pracy pedagoga jest uczeń.
Czego masz prawo oczekiwać decydując się na rozmowę z pedagogiem szkolnym?
Całkowitej dyskrecji, wszystko o czym powiesz zostanie na zawsze Twoje, nawet jeżeli czasem pedagog będzie cię namawiał do poszerzenia grona wtajemniczonych to decyzja będzie i tak należała tylko do Ciebie.
Życzliwej uwagi, niezależnie od tego z jaką sprawą zwrócisz się do pedagoga.
Zostaniesz bardzo uważnie wysłuchana/y.
Zadania pedagoga szkolnego
Najważniejszym aktem prawnym zawierającym wykaz podstawowych obowiązków pedagoga jest Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. (Dz. U. z 2017 r. poz. 1591 ze zm.). Zgodnie z § 24 ww. rozporządzenia, do zadań pedagoga i psychologa w przedszkolu, szkole i placówce należy w szczególności:
1. Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki;
2. Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu, szkole lub placówce w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu przedszkola, szkoły i placówki;
3. Udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
4. Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
5. Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym uczniów;
6. Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
7. Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
8. Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
– rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki,
– udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w szkole polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w szkole, w celu wspierania potencjału rozwojowego ucznia i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu szkoły oraz w środowisku społecznym.
Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają nauczyciele, wychowawcy oraz specjaliści we współpracy z rodzicami, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i specjalistycznymi, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna organizowana jest w formie:
– działań podejmowanych przez wszystkich nauczycieli na płaszczyźnie edukacyjnej i wychowawczej;
– pomocy indywidualnej, udzielanej przez specjalistów szkolnych;
– porad i konsultacji dla rodziców;
– działań mediacyjnych i interwencyjnych, podejmowanych wobec uczniów w zależności od rozpoznawanych potrzeb;
– zajęć dydaktyczno – wyrównawczych oraz rozwijających uzdolnienia;
– zajęć specjalistycznych w formie : zajęć korekcyjno – kompensacyjnych , logopedycznych, rozwijającej kompetencje emocjonalno-społeczne, umiejętności uczenia się, innych o charakterze terapeutycznym