#LaboratoriaPrzyszłości – Photony
Dziesięcioro uczniów z klasy I A bierze udział w zajęciach uzdalniających „W krainie bajek i baśni” czyli rozwijanie zainteresowań czytelniczych.
W ramach tych zajęć uczniowie mieli możliwość wykorzystania Photonów z programu Laboratoria Przyszłości. Robot Photon to pierwszy na świecie interaktywny robot edukacyjny, który rozwija się razem z dzieckiem. Photon jest wyposażony w nowoczesną technologię , potrafi reagować na wiele bodźców zewnętrznych, a dzięki dedykowanej aplikacji pomaga dzieciom rozwijać wyobraźnię , umiejętność logicznego i analitycznego myślenia oraz uczy dzieci podstaw programowania.
W klasie przeprowadzono kilka zajęć z użyciem Photonów. Na początku dzieci uczyły się sterowania robotem. Było to tylko omijanie przeszkód, wyścigi Photonów, przesuwanie się wg wskazówek nauczyciela lub innego ucznia: prawo, lewo, w tył, w przód. Każde dziecko chętnie sterowało małym, podobnym do pieska, robotem.
Kolejnym krokiem było wprowadzenie Photona do znanych bajek i baśni na podstawie zagadek. Robot musiał dojechać do odgadniętej baśni i wydać radosny dźwięk sukcesu. Dzieci zbierały punkty. Następny etap (już trudniejszy) to kodowanie Photonów tak, aby dotarły samodzielnie w zaplanowane miejsca na specjalnej planszy np.: do zagrody baranka i tam wydać dźwięk, jaki wydaje baran. Photony błyskały zaprogramowanymi kolorami. Roboty samodzielnie docierały do miejsc ustalonych na planszy np.: 4F poprzez konkretną trasę. Zajęcia dzieciom podobały się , ale napotykaliśmy na przeszkody. Trudne okazało się kodowanie (wprowadzanie danych) czyli podawanie wymiarów do komputera, aby Photon przejechał po wyznaczonej trasie. To zadanie było trudne dla pierwszoklasistów. Nazewnictwo typu 4F, gdy jeszcze nie znały wszystkich liter też nie od razu było jasne dla uczniów. Z czasem dzieci nabrały wprawy i miały świetną zabawę z robotami. Tą przyjemnością trzeba było jednak podzielić się z uczniami pozostałych klas pierwszych, więc po sześciu zajęciach pożegnaliśmy Photony.
Joanna Maszkało