Aktualności

#LaboratoriaPrzyszłości ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE „ZADANIA SOWY MĄDREJ GŁOWY” Z WYKORZYSTANIEM POMOCY DYDAKTYCZNYCH PHOTONÓW I OZOBOTÓW

W ramach projektu przeprowadzono cykl zajęć dodatkowych z wykorzystaniem narzędzi TIK z zakresu kształcenia u uczniów kompetencji kluczowych. Celem zajęć było wprowadzenie uczniów w świat technologii, rozwijanie ich kreatywności, logicznego myślenia oraz nauczanie podstaw programowania. Uczniowie poznali zasady programowania robotów: Photona  i ozobota.  Praca z użyciem Photona umożliwiła zróżnicowanie poziomu trudności przy pracy z robotem. Do programowania robota wykorzystano język programowania Photon Draw (5+), który okazał się dla uczniów najłatwiejszy. Na tym etapie uczniowie zapoznali się z możliwościami robota  i uczyły się sterowania oraz tworzenia sekwencji. Część dzieci w grupie posługiwała się językiem Photon Badge (6+). Tworzyły graficzne instrukcje, które układały w odpowiedniej kolejności. Uczniowie również uczyli się programować w języku Photon Blocks. Dokładnie można było określić ruch robota, kierunek, zakres obrotu, tworzyły instrukcje warunkowe. Wykorzystanie Ozobotów na zajęciach znacznie podwyższyło atrakcyjność zajęć rozwijających. Zajęcia te cieszyły  się zainteresowaniem uczniów, dały  sporo  radości i rozbudziły zaciekawienie programowaniem. Uczniowie mogli wykazać się na nich kreatywnością, pomysłowością i indywidualnością pracy, projektując drogę Ozobota. W pracy z Ozobotami wykorzystano również klocki do konstruowania algorytmów. Uczyły się odczytywać karty kodów i je rysować.

Efekty prowadzonych działań :

– uczniowie nabyli nową umiejętność informatyczną jaką jest programowanie;

– nauka kodowania pozwoliła dzieciom wyrazić siebie, wpłynęła na ich kreatywność i pewność siebie;

– uczniowie, którzy wzięli udział w projekcie lepiej radzą sobie na zajęciach z edukacji informatycznej;

-uczniowie znacznie lepiej wiedzą jak rozwijać umiejętności uczenia się z wykorzystaniem atrakcyjnych pomocy;

– część uczniów rozwinęła w dużym stopniu samokontrolę  i samodzielne uczenie się;

-podczas tworzenia interaktywnych ćwiczeń uczniowie wykazali się dużą kreatywnością;

-przy tworzeniu programów dzieci uczyły się na błędach, wyciągały wnioski, analizowały swoje działania. Uczyły się poprawiać swoje błędne decyzje.

Korzyści płynące z nauki programowania prowadzona w formie zabawy i powiązana z innymi aktywnościami rozwojowymi, takimi jak sztuka, matematyka czy czytania zdecydowanie wpłynęła na rozwój zdolności poznawczych uczniów biorących udział w projekcie.

Wykorzystanie robotów zainspirowało uczniów do dalszego zgłębiania tajników wiedzy programowania. Po cyklu zajęć dużo łatwiej dzieciom jest zrozumieć jak często w codziennym życiu korzystają z urządzeń, które mają już wpisany program, a robot wykonuje kod programu w fizycznym świecie obok nas. Nauka programowania to dobra inwestycja w przyszłość  dzieci, a przy tym okazja do dobrej zabawy, może dać wiele radości.

 

Jolanta Turkowska

 

 

 

Kliknij zdjęcie lub link, aby przejść do Wirtualnego spaceru