Aktualności

#LaboratoriaPrzyszłości – ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE W KL. II B WYKORZYSTANIEM OZOBOTÓW

Przykładem przystępnego narzędzia do wprowadzenia zagadnień takich jak programowanie czy robotyka w sposób atrakcyjny i ciekawy są małe elektroniczne zabawki – Ozoboty.

Zasada działania Ozobota polega na poruszaniu się po narysowanym torze z zachowanem określonych zasad i wykonywaniu ruchów uwarunkowanych kolorowymi komendami. Te kolorowe komendy i tory rysują dzieci. To dzieci programują i decydują, dokąd Ozobot zawędruje i jakie ruchy wykona.

Praca z Ozobotem na zajęciach w ciekawy sposób  rozwijała  kompetencje kluczowe, uczyła  działania zespołowego i współpracę w grupie. Rozwijała wyobraźnię i pamięć, doskonaliła grafomotorykę i sprawia, że nauka stawała się wspaniałą przygodą i dobrą zabawą.  Ozobot bezpiecznie wprowadzał uczniów w świat programowania i technologii komputerowych, a równocześnie rozwijał inne wiadomości i umiejętności z różnych dziedzin.

Na zajęciach z wykorzystaniem Ozobotów zrealizowano m. in. następujące zagadnienia z różnych edukacji:

  1. Zasady ruchu drogowego – dzieci tworzyły i kodowały bezpieczną drogę dziecka do szkoły, poznawały niektóre znaki drogowe.
  2. Zdrowo się odżywiam – rysowanie tras Ozobotów do produktów, które są zdrowe.
  3. Dni tygodnia – kodowanie trasy dla Ozobotów według kolejności poszczególnych dni tygodnia.
  4. Miesiące- kodowanie trasy według kolejności występujących po sobie dni tygodnia, oraz według podanych warunków (pauza przy miesiącach mających 30 dni itp.)
  5. Miasto moich marzeń – budowanie miasta według wyobraźni uczniów, wykorzystanie Ozobotów oraz puzzli do Ozobotów
  6. Mikołajki – kodowanie drogi św. Mikołaja do prezentów.
  7. Ozobotowa matematyka – robot losowo wybierał dla grupy zadanie matematyczne do wykonania.

 

Uczniowie chętnie pracowali na zajęciach. Nabywali umiejętność posługiwania się algorytmami, poszerzyli swoją wiedzę konstrukcyjną, informatyczną, poznawczą, lepiej współpracują w grupie, przy tworzeniu programów uczyły się na błędach, wyciągały wnioski, analizowały swoje działania, uczyły się poprawiać swoje błędne decyzje.

 

Małgorzata Dziubak

Kliknij zdjęcie lub link, aby przejść do Wirtualnego spaceru