#LaboratoriaPrzyszłości – ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE W KL. II B WYKORZYSTANIEM OZOBOTÓW
Przykładem przystępnego narzędzia do wprowadzenia zagadnień takich jak programowanie czy robotyka w sposób atrakcyjny i ciekawy są małe elektroniczne zabawki – Ozoboty.
Zasada działania Ozobota polega na poruszaniu się po narysowanym torze z zachowanem określonych zasad i wykonywaniu ruchów uwarunkowanych kolorowymi komendami. Te kolorowe komendy i tory rysują dzieci. To dzieci programują i decydują, dokąd Ozobot zawędruje i jakie ruchy wykona.
Praca z Ozobotem na zajęciach w ciekawy sposób rozwijała kompetencje kluczowe, uczyła działania zespołowego i współpracę w grupie. Rozwijała wyobraźnię i pamięć, doskonaliła grafomotorykę i sprawia, że nauka stawała się wspaniałą przygodą i dobrą zabawą. Ozobot bezpiecznie wprowadzał uczniów w świat programowania i technologii komputerowych, a równocześnie rozwijał inne wiadomości i umiejętności z różnych dziedzin.
Na zajęciach z wykorzystaniem Ozobotów zrealizowano m. in. następujące zagadnienia z różnych edukacji:
- Zasady ruchu drogowego – dzieci tworzyły i kodowały bezpieczną drogę dziecka do szkoły, poznawały niektóre znaki drogowe.
- Zdrowo się odżywiam – rysowanie tras Ozobotów do produktów, które są zdrowe.
- Dni tygodnia – kodowanie trasy dla Ozobotów według kolejności poszczególnych dni tygodnia.
- Miesiące- kodowanie trasy według kolejności występujących po sobie dni tygodnia, oraz według podanych warunków (pauza przy miesiącach mających 30 dni itp.)
- Miasto moich marzeń – budowanie miasta według wyobraźni uczniów, wykorzystanie Ozobotów oraz puzzli do Ozobotów
- Mikołajki – kodowanie drogi św. Mikołaja do prezentów.
- Ozobotowa matematyka – robot losowo wybierał dla grupy zadanie matematyczne do wykonania.
Uczniowie chętnie pracowali na zajęciach. Nabywali umiejętność posługiwania się algorytmami, poszerzyli swoją wiedzę konstrukcyjną, informatyczną, poznawczą, lepiej współpracują w grupie, przy tworzeniu programów uczyły się na błędach, wyciągały wnioski, analizowały swoje działania, uczyły się poprawiać swoje błędne decyzje.
Małgorzata Dziubak