Zajęcia kółka przyrodniczego w szkolnym patio
22 stycznia odbyło się spotkanie uczniów klasy I A należących do kółka przyrodniczego z zaproszonym gościem – leśnikiem panem Januszem Koczkodajem, który przez wiele lat pełnił również funkcję edukatora w Nadleśnictwie Bobolice. Celem zajęć było poszerzenie wiedzy na temat ochrony przyrody oraz roli leśników w zachowaniu bioróżnorodności w ekosystemach, przede wszystkim w ekosystemie leśnym.
Spotkanie rozpoczęło się od krótkiej prezentacji na temat pracy leśnika. Nasz gość opowiedział o codziennych obowiązkach związanych z sadzeniem lasu, jego pielęgnacją i ochroną przed różnymi szkodami. Przedstawił dzieciom jakie są zagrożenia dla lasów. Zarówno temat „pożary”, jak również szkody od wiatru i śniegu wywołał ożywioną dyskusję. Okazało się, że wszystkie dzieci miały związane z tym tematem swoje przeżycia. Uczniowie dowiedzieli się o niektórych gatunkach roślin i zwierząt, które podlegają ochronie w polskich lasach i co leśnicy muszą robić, aby o nie dbać.
W następnej części spotkania uczniowie mieli okazję poznać różne ślady bytowania zwierząt: odciski łap, kopyt lub racic w błocie, śniegu, czy w piasku (tropy), resztki pożywienia (np. wypluwki, ogryzione gałązki), odchody, pióra, strzępki futra, ślady ocierania porożem pni drzew przez jelenie oraz spałowanie, czyli zdzieranie włókien kory i łyka z drzew w celu pozyskania pożywienia.
Najciekawszą częścią zajęć była praktyczna nauka rozpoznawania tropów. Uczniowie dowiedzieli się, że każdy gatunek zwierzęcia zostawia charakterystyczne ślady – od drobnych tropów kuny, łasicy, czy lisa po imponujące odciski łap borsuka, dzika jeleni i wilka. Uczniowie mieli okazję własnoręcznie zrobić odciski łap i racic na plackach z ciasta, a następnie porównania ich z tabelą tropów. Z wielkim zaangażowaniem analizowali kształty, wielkość i rozstaw tropów, próbując odgadnąć, jaki to zwierzak. Były też ciekawostki. Niektóre zwierzęta mają bardzo rzadkie tropy, np. ryś – jego ślady przypominają wielką kocią łapę bez pazurów. Uczniowie dowiedzieli się, czym różnią się tropy wilka i psa, dlaczego ślady zająca układają się w charakterystyczny kształt litery „Y” oraz jakie ślady zostawiają dziki buchtując w glebie, w poszukiwaniu pożywienia.
Ostatnia część lekcji przyrodniczej odbyła się w patio szkolnym. Dzieci uczyły się rozpoznawać tropy odciśnięte na śniegu. Każdy poczuł się jak prawdziwy tropiciel. Uczniowie uznali, że nie jest to łatwe zadanie. Stwierdzili, że najłatwiej jest rozpoznać tropy borsuka, dzika i żurawia.
Pod koniec zajęć przy tablicy edukacyjnej zadawano leśnikowi różne pytania. Większość dotyczyła zachowania zwierząt w zimie.
Spotkanie zachęciło dzieci do jeszcze uważniejszej obserwacji przyrody podczas spacerów po lesie. Dowiedziały się, że ze śladów pozostawionych przez zwierzęta można bardzo wiele dowiedzieć się, co dzieje się w lesie.
Zajęcia w patio były nie tylko okazją do nauki, ale także do wspólnej zabawy i integracji na świeżym powietrzu.
Anna Malazdra